05 juni 2008

Sveriges nästa bästa bana?

Idag hade jag förmånen att få spela Vasatorps nya TC (Tournament Course), signerad Steve Forrest, en dag innan den officiella öppningen. Och det var *verkligen* en förmån.

Det är lite svårsmälta intryck efter att ha gått bara en runda, för dagen i sällskap med en av de som lett arbetet med att shapea banan och självaste klubbchefen. Miljön var välbekant eftersom jag spelat den bana som låg där innan, men hålen var helt andra.

Mitt spel var iofs inte så lysande, men jag trivdes som fisken i vattnet på de lagom snabba greenerna (9,5-10 kanske) och slog några schyssta golfslag som gjorde att jag trots en ganska hög score kunde uppskatta layouten och konstruktionen av hålen.

Varje hål kändes komplett i sig och trots en del glimtar av andra hål här och där spelade man mestadels för sig själv. Hålens karaktär växlade ofta fram och tillbaka och man kände aldrig att det blev enformigt eller att några hål liknade varandra.

Öppningshålen var helt OK, ettan riktigt tuff i motvinden från tee 60. Några hål kändes kanske inte superfantastiska, men hela banan hade en lägstanivå som motsvarar toppnivån på väldigt många andra banor i Sverige.

När man sedan vände tillbaka kom så kanonhålen som höjde banan från en skön runda i fint väder till en golfupplevelse av toppklass. Tolvan var ett härligt par 5-hål, femton en otroligt fin par 4 och hade jag fattat hur 18 skulle spelas så hade jag njutit ännu mer av det hålet efter att ha fått uppleva en underbar kort-kort liten par 3:a på 17.

Jag måste nog köra ned igen några gånger och gå runt och känna mig för lite, kanske från en tee längre bak för att på riktigt uppskatta några av de hål jag inte lyckades bli vän med idag, men jag tror nog att det är läge att undersöka huspriser i trakten och ansöka om medlemskap i klubben.

2 kommentarer:

Bill Lumbergh sa...

Hur tycker du att TC står sig mot banor som Halmstads Norra och Barsebäck?

Puttaren sa...

Jag tycker att TC är en storslagen bana som jag inte skulle bli förvånad om den tar över förstaplatsen i den svenska rankingen (Bro Hof tycker jag inte har samma underbara känsla som TC, även om den tekniskt sett är väldigt bra).

Halmstads Norra har en fantastisk layout, men greenerna är sällan särskilt snabba och trots att skickat i övrigt är väldigt bra så drar det ju ned betyget.

Barsebäck tycker jag inte riktigt håller den klass som dess framskjutna position på rankingen antyder - layouten är helt enkelt inte i min smak (utan hål 8-11 är banan ju ganska enformig).