06 juni 2008

Vad är en "bra bana"?

Jag hade igår förmånen att få både spela nya TC-banan på Vasatorp och sedan tala en hel del med bandesignern Steve Forrest - en ganska skön upplevelse faktiskt.

Banan bar tydliga spår av samma idéer som på Sand och Hills, men var mycket 'lugnare' än de båda banorna, i den meningen att man här i mycket högre grad kan spela banan även om man är mindre duktig, men att det såklart knappast är lättscorat (gårdagens tävling, i perfekta förhållanden, vanns på 31p, själv hade jag 29).

Jag kallade själv banan "eminently playable" - och menade just det, att man utan större besvär kan ta sig framåt, även de gånger man inte råkar ha någon direkt bollträff.

Jämförelsen mellan Forrests design och Trent Jones Jnr. på Bro Hof kom också upp och jag är själv betydligt mer förtjust i TC-banan än Bro Hof. Visst är det coolt med ett slott, men den där goa "wow"-känslan infann sig aldrig vid mitt första och enda besök där.

Så vad är då en "bra bana"? För mig är TC en bra bana. Och Norra på Tylösand. Men vad är en "bra bana" för alla andra?

//Diskussion i ämnet på forumet på Golf.se: Klicka här

Inga kommentarer: