18 november 2006

A game of two halves ...

Så har man då äntligen fått komma ut igen efter en tuff vecka med massor av arbete och barnpassning (frun har i sin oändliga visdom valt att åka på tjänsteresa mån-fre).

Haverdal bevistades igen (hemmabanan är trevlig på sitt sätt, men lite mer omväxling hade inte varit dumt) och trots en inledningsvis ganska taskig sving och ett underlag som var lika delar vatten och golfbana så blev det 40 slag ut. En trist treputt på tvåan och missad sand save på fyran skyller jag på att det i princip var stengolv där efter att vattnet dragit sig undan.

Utrundan kändes trots den osköna svingen ändå som ganska godkänd gnetgolf fram till sjuan - där jag f.ö. slog ett av dagens bästa slag (mer om det senare), men tyvärr inte hade tillräckligt mycket klubba och fick nöja mig med tvåputt för par.

Åttan slaktade jag totalt med skavd drive, råduffad järnfemma, dropp för tillfälligt vatten, sned pitch kort höger och chip lång - varefter jag slog en riktigt bra bogeyputt som brände övre hålkanten och vägrade gå i.

Chip-enputt för par på nian följdes av chip-tvåputt (parputten kort i linjen!) på tian. Efter detta blev både svingen och spelet bättre - borde kunnat göra birdie på både elva och tretton, men fick inte i puttarn.

Dagens allra bästa slag kom så på 14 - vårt korta par 3-hål över vatten som idag spelades in i vinden. En lugn järnnia till dryga halvmetern gav en enkel birdie.


Den här birdieputten borde inte ens jag kunna missa - och gör det tack och lov inte heller.


Par på 15 kunde varit en birdie, par på 16 efter att birdieputten föll tillbaka åt "fel" håll sista decimetern och räddat par på 17 efter en väl optimistisk birdieputt från fem meter som blev två meter lång.

Så stod man återigen på sista hålet och behövde en birdie för sänkning. Fyra över efter 17 är OK (hade jag inte sänkt mig i söndags hade det räckt med par på sista för sänkning). Driven lite skavd, men OK. På inspelet fokuserade jag mer på att slå rakt och blev därför någon meter för kort och kom inte upp på bakre platån.

En enkel tvåputt gav så 76 slag, 72 netto, och enkel seger i dagens omgång av Vinterligan (tvåan hade 79 netto). Imorgon är det dags igen - då ska jag gå på rangen först så att jag inte behöver skava mig runt de första hålen.

Inga kommentarer: