01 november 2006

Härlig inledning för Per Barth i ET-kvalet steg 2


Per Barth är en sällsynt ödmjuk och trevlig kille med enormt löd i bössan.

Efter att ha haft förmånen att spela en Pro-Am med Per Barth på Vasatorp i våras har jag följt denna mycket duktiga yngling via leaderbords på Internet. Hans framfart verkade hämmas något efter vår runda tillsammans - oklart om det berodde på att mitt vilda viftande med klubborna störde hans visualisering.

Han slutade femma på Telia Ranking Herrar 2006 och har under året dragit in 222 566 kronor i officiella prispengar, vilket väl inte riktigt räckt för att leva på, men med sponsorer iaf bör ha räckt till att hålla modet uppe i jakten på nästa nivå och de stora pengarna.

Denna jakt har nu lett Per till Europatourens kval, steg 2, där Per spelar på Costa Ballena, f.ö. samma bana som SC-resan går till i januari. Med en inledande 64-runda, åtta under par, är Per ensam tvåa, ett slag efter ledande Miguel Rodriquez från Argentina. Han är också fem slag före Notah Begay III, Tiger Woods gamla college-polare och fyrfaldig vinnare på PGA-touren.

- Jag var riktigt spänd och nervös innan jag skulle gå ut, berättar Per. Jag började på tian, ett par 5-hål där jag ju förväntas göra birdie.

Någon birdie blev det inte för Per på det 469 meter långa tionde hålet. Efter en enligt egen utsago grym drive (och så långt som han slår drivarna var den säkert riktigt grym), satte han upp bollen till två meter och knackade i putten för eagle.

- Ja, då var vi igång då, sade hans caddie Johan Persson.

Efter missad birdieputt på 13 höll han på att göra HIO på hål 14. Samma sak hände när han missat birdien på ettan, hans tionde hål, och återigen höll på att sätta bollen i hål på hålet efter, det 211 meter långa andra hålet. De missade korta birdieputtarna var hans enda riktiga bekymmer under rundan, som var bogeyfri.

- Nu är det bara att spela vidare och vara ödmjuk, säger yngligen som verkligen kan konsten att vara ödmjuk. Det är tre varv kvar och många duktiga spelare på plats.

Jag försöker få kontakt med Per igen imorgon och rapportera vidare. Får se om det går att både hålla tummarna och jobba imorgon.


Costa Ballena

Diskutera på forum.golf.se

Inga kommentarer: