06 november 2006

In the breezy - swing easy!


Åttans green - inte helt lätt att träffa i den hårda sidvinden.

Jag beundrar de som är bra på att spela i vind. Som kan kontrollera bollen trots att det stormar. Som kan slå låga slag med kontroll och som kan skicka upp bollen så att den aldrig vill sluta segla.

Själv är jag inte mer än en glad novis när det gäller golfspel i vind. Det är jättekul, men jag är ingen större talang. Jag försöker hålla det enkelt genom att helt sonika ta mer/mindre klubba och slå "vanliga" slag - funkar helt OK.

Idag blev det Haverdal igen - det är skönt att ha en hemmabana som tål att spelas ofta. I den vind vi hade idag var det dessutom extra roligt. Visserligen blev scoren inte särskilt respektabla 80 slag, men med två slarvigt bortslagna bollar och halv storm ändå inte så tokigt.

Tobbbe utgjorde dagens motstånd - match påbjöds och spelades där jag fick 6 slag (på hål 1, 5, 8, 10, 13 och 17). Slarvade bort en kanondrive på ettan genom att skära upp bollen i vinden och förlora den i ruffen till höger om ettan, men tog igen detta genom att spela stadigt och putta som i en dröm.

Tobbbe är en duktig spelare, men "lallar" lite för mycket när vi spelar match. Hade han fokuserat mer (och inte idkat skogsavverkning i vattenhindret på trean) hade han kanske hållit mig längre än till 16 där jag vann 4/2 (och således inte fick mitt slag på 17).

Roligare än att vinna matchen var att putta bra. Det var längesedan jag hade sån trygghet och känsla på greenerna. Kanske var det dagens vän, Taylor Made NC0, som jag ju en gång gjorde en 68:a med på Holms GK (7 birdies!) och kanske var det Pelz snack om PIL - Pure In Line. Ögonen över bollen, fasta handleder och rakt bak-rakt igenom.



En gammal goding. Ruggigt skön att putta med - och schysst
resultat dessutom.

Imorgon blir det till att bita ihop och se om man kan slå Tobbbe igen eller om det blir revansch för den stackars junioren (som ju genom att förlora ungefär tre av fyra matcher verkligen visar respekt för oss som är äldre ... 8)


Tobbbe är junior - syns det på flexibiliteten? Schysst drive, men ...


... lite för långt till höger, trädträff och så fick nästa slag slås härifrån ... 8)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fick du *6* slag? Jösses, inte konstigt att killen hade svårt att hålla fokus i matchen mot en sådan höghandikappare. :-)

Puttaren sa...

6 slag mot honom, han är ju plushandicappare det lilla svinet.