22 november 2006

Så fick man då stryk ...

Efter en längre tids dominans mot stackars junioren Tobbbe visade det sig att en urusel sving helt i avsaknad av tempo kombinerat med ett närspel totalt utan känsla inte riktigt räckte till mot en scratchspelare som slog bollen bra.

Idag var det klar och hög luft, 9-10 grader när vi rundade övningsgreen på väg till första tee. En lätt fotskada (tån) irriterade, men ignorerades. Efter förra söndagens runda i Kristianstad hade Tobbbe fått ett slag till medan jag tappat ett - två slags skillnad således.

Jag inledde stelt och obekvämt och hittade inte riktigt svingen, ryck/hugg med armarna och glidning med höfterna kombinerat med ett våldsamt okänsligt närspel ledde till att jag tappade en ledning på ett upp efter två hål till fem(!) ned efter nio - trots att jag delade åttan efter att Tobbbe satt upp en järnnia till en halvmeter för en given birdie.

På tian slog vi båda två bra golfslag och två puttar, men eftersom Tobbbe fick ge mig ett slag här så vann jag hålet och reducerade till fyra ned. Efter en låg tå-hook och en drawad p-boll fick Tobbbe skänka mig elvan när han inte hittade någon av sina bollar och så var det bara tre ned.

Tolvan delades på par sedan min järnnia carrat mindre än halvmetern från hål, men tyvärr kickat fram och rullat precis av green. Chippade upp den död med järnnian och Tobbbes birdieputt wobblade direkt och hade aldrig chansen.

På tretton slog jag en taskig drive (glidning igen) medan Tobbbe bombade ut en kanondrive låååångt fram på fairway. Min träsjua till 110 meter var dock behagligare än hans skurna spoon till 40-50 meter. När jag sedan satte upp en wedge till tre meter och rullade i birdien blev pressen för stor och så var det bara två ned.

Fjorton delades på par sedan min lite längre birdieputt stannat en decimeter vänster och Tobbbes boll rullade för hastigt för att ta breaket. Även femton delades på par efter lite tur från båda spelarna - Tobbbes andraslag studsade i träden och ut på fairway medan min chip bet till perfekt och lade sig död.

Sextonde hålet spelades runt 180 idag och en järnfyra var rätt längd för mig, men vinden pushade den till greenkanten varifrån jag korkat nog valde puttern i stället för min fina järnnia. Treputt från fringen räckte bara till delning med Tobbbe som hade chip-tvåputt från kanten till 17:e tee.

Dormie två är aldrig bra, men under förutsättningarna ändå godkänt. På par hit sista nio trots fortsatt osäkert spel medan Tobbbe förutom debaclet på elvan varit säkerheten själv (två bogey och en birdie och ett otal halvkorta birdiechanser).

Det slag Tobbbe skulle ge mig på 17 slarvade jag bort med en pullad (armryck igen) järnfemma, men det spelade mindre roll eftersom Tobbbe slog en monsterdrive med precis lagom mycket draw till ca 80 meter från pinnen. Tack och bock. 3/1 ... 8(


Sjuttonde hålet på Haverdals GK är ganska snyggt (extern bildlänk).


Nåväl, den lille junioren fyller år imorgon så det får väl vara en tidig födelsepresent att få slå mig på Haverdal (varken jag eller Tobbbe kunde minnas när det hände senast).

Dagens statistik (rysning): 1 greenträff första nio. Fem greenträffar totalt. Usch!

Kul story på PGAtour.com med frågor till deltagarna i Grand Slam of Golf:
10. If you weren't a professional golfer, what would you be?
Ogilvy: Struggling guitarist
Woods: Navy SEAL or businessman
Furyk: Broke
Weir: Minor League hockey player

Dagens runda i siffror: Klicka här.
Bilder från rundan: Klicka här.

Inga kommentarer: