02 november 2006

Per Barth tuffar vidare


Ännu en bra runda för Barth i Spanien.

Med en inledande 64-runda på Costa Ballena låg PEr Barth ensam tvåa efter första varvet av Europatourkvalet, steg 2. Regn under natten gjorde greenerna mjukare och med de flesta flaggor stod på platåerna i bakkant (enligt Per) var det lurigt att komma nära dem när bollen spann tillbaka för mycket.

Två bogeys på de första fyra hålen gjorde att Per deppade lite och inte alls mådde särskilt bra. Sedan kom han igång lite bättre och spelade riktigt bra golf, tyvärr med lite dålig utdelning på greenerna.


Totalt kom han in på tre under par för rundan, elva under par totalt och nu ensam ledare med ett slag före engelsmannen Ally Mellor och italienaren Paolo Terreni, där den senare gjorde dagens runda (64 slag).

- Igår träffade jag flaggan med en järnfemma och idag träffade jag pinnen från 140 meter på ett hål och hade koppsnurr från 80 meter på ett annat hål, berättar Per uppspelt. Sen spann jag en J9 i hålkant på ett korthål.

Det var tredje gången på två dagar som Per sånär gjort HIO, och med den precisionen med järnen är det ju knappast någon överraskning att han gått upp i ledningen. Han tar dock inte åt sig hela äran själv, ödmjuk som han är, utan ger sin caddie lite credit också.

- Wedgen som spann i koppen var min caddies förtjänst, förklarar han. Jag ville slå ett löst slag med en klubba mer.

- Äh, då blir det bara svårare att sätta den, sade caddien. Bollen studsar fram 2 meter och sen tvärnitar den. Slå en lobbwedge sju meter förbi och spinn i skiten!

Riktigt så bra blev det alltså inte eftersom bollen gick i hålkanten, men det var i alla fall nära. Nära var även många bra slagna puttar, men så är det ju när man spelar bra och får en 69-runda - det är puttningen som skiljer.

- Egentligen borde jag ha ännu bättre score, säger han överraskande kaxigt. Men nu är jag bara hungrig på att spela bra imorgon igen.

Vi önskar Per lycka till de återstående två rundorna och hoppas också på fortsatt bra spel.


Costa Ballena

Diskutera på forum.golf.se

Inga kommentarer: