29 november 2006

Var hälsad sköna vår ...

Jaha, då var våren här ... eller vad ska man annars kalla det när det är soligt och fint, varmt och skönt och dessutom maskrosorna börjar blomma ...


Den här maskrosen hittade jag på tolvans fairway idag.

Dagens runda var utomordentligt trevlig. Visserligen duggade det lätt när vi gick ut, men det var varmt och Tobbbe och jag fick sällskap av Tux, som inte visat sig på en golfbana på ett par månader (crazy!).

Tux behövde ett par-tre drivar på ettan för att komma igång, men spelade sedan mycket bra golf efter ett så långt uppehåll. När Tobbbe och jag lade i en extra växel så hängde han visserligen inte med, men på hans spel fanns inte mycket att anmärka.

Tobbbe gjorde fyra birdies idag. Starkt. Iofs var en på åttan, där det var vintergreen för att banpersonalen i sin ondskefulla list har valt att förstöra våra fina greener med luftning (vertidrain). Nåväl, man får väl hoppas att det leder till bra greener framöver.


Förstöra så fina greener ... 8(

Själv gjorde jag bara tre birdies. En kort och två långa puttar. Den roligaste var på femman, vårt trevliga dogleg vänster par 3 som idag spelades runt 160 meter med flaggan långt bak. Min tunna järnfemma in på green var enda greenträffen och både Tobbbe och Tux (som har slag här) lade in sina andraslag med chip resp putt till en dryg meter från hålet.

Jag hade tretton meter till hålet (stegade efteråt) och visualiserade linjen innan jag slog putten klockrent i bakkanten. Iofs hård som f-n ... hålet flyttade sig nog en decimeter och Tobbbes ansiktsuttryck när bollen slog i hålkanten och gick i var obetalbart. Sånt är kul ... 8)

Köpenhamnaren böljade fram och tillbaka, men när jag och Tobbbe gick på par respektive två under in kunde inte Tux hänga med och inför sjuttonde hålet var ställningen 7-5-0 med undertecknad i ledningen.

Efter en bra drive på 17, men sunkigt andraslag satte jag upp ett bunkerslag till någon meter för delning med Tobbbe, vars birdie inte räckte till seger när jag hade slag. 10-8-0 sedan Tux tappat orken något och inte mäktat med varken par eller birdie här.

På sista hålet slog både jag och Tobbbe ut bollen i skogen till vänster. En riktigt hookad järnsexa förpassade min boll ned i höger greenbunker med ca 20 meter kvar till hålet medan Tobbbe försökte skära in sin till green, men hamnade utanför till vänster.

Mitt bunkerslag här var en riktig skönhet. Lite mindre sand för bättre kontroll och bollen landade precis förbi pinnen, bet till och spann en halvmeter mot hålet. Tobbbe chippade in sin ungefär lika långt ifrån koppen och jag föreslog delning (hallå, jag ledde ju 10-8-0 ... 8)

Någon sådan delning ville han inte gå med på, vilket gjorde att vi båda fick slå våra puttar - som båda faktiskt var hyfsat slagna, men flaggplaceringen var för tuff för oss båda och min boll föll för mycket medan Tobbbes föll för lite och vi fick båda se bollen gå hålkant ur.

74 slag kändes helt OK. Tobbbe gick på 70 och Tux kanske runt 82-84 någonstans. Ett gott dagsverke.

Nu blir det ingen golf på ett tag. Först vid 09:15 imorgon är det tänkt att vi ska slå ut ... 8)

Dagens scorekort: http://www.intertec.se/bilder/haverdal061129.JPG

Inga kommentarer: